Kategorija: Zdrava hrana Objavljeno: 09.04.2019.

Još su naše bake govorile da je doručak najvažniji obrok u danu. A da ovo nije samo još jedno narodno uverenje koje se prenosi s kolena na koleno, svedoče naučna istraživanja koja ukazuju na važnost prvog obroka.

Zašto je doručak važan

U prethodnom tekstu smo pisali da je za kvalitetno spavanje u proseku potrebno 7, a kod dece i do 10 sati. I laici mogu da shvate da je ovo dug period bez unošenja hrane, iako se telo u tom stanju ne „troši“ kao u stanju budnosti. Ukoliko ne unesemo hranu nakon buđenja, telo neće dobiti energiju koje je potrebna mišićima i pravilnom radu mozga.

Preskakanje obroka u svrhu mršavljenja

Većina laika pribegava izbacivanju obroka kada želi da izgubi na težini, jer to na prvi pogled deluje logično: Ako jedemo manje, gubićemo kilažu, zar ne?

Ipak, preskakanje hranljivih obroka ne doprinosi mršavljenju, već može da ima obrnuti efekat. Kako?

Kada preskočimo jutarnji obrok, telo nije adekvatno pripremljeno za dnevne obaveze i u određenom trenutku će glad da eskalira što dovodi do toga da obrok koji potom unosimo bude obilan, da sadrži više kalorija i da ima visok udeo masti i šećera. Odnosno – prejedaćemo se.

Doručkovanjem obezbeđujemo hranljive materije potrebne organizmu, a pri sledećem obroku ćemo biti spremniji da konzumiramo hranu u umerenim količinama.

Unošenjem obroka do bolje kilaže

Istraživanje koje je objavljeno u „American Journal od Clinical Nutrition“ dovelo je u pitanje efekat doručka na kvalitet ishrane i indeks telesne mase (BMI) na više od 12000 osoba u razdoblju od 5 godina.

Istraživanje je podržalo preporuke za podsticanje doručkovanja i ukazalo je na to da je ono povezano sa kvalitetom ishrane, ukupnom količinom energije u ishrani i telesnom težinom. Pojedinci koji su saopštili da doručkuju, imali su niži BMI i veći kvalitet ishrane.

Umesto da izbegavamo, mudrije bi bilo da planiramo obroke i tako kontrolišemo unos kalorija.

Doručak za 5 minuta

Većina preskače obrok jer „nema vremena“. Pre biramo da spavamo deset minuta duže, i da što pre izađemo iz stana, što pre dođemo na posao kako bismo što pre mogli sa njega i da izađemo. Žurba, žurba, žurba.

Zbog toga smo za vas osmislili doručak za koji vam je potrebno svega 5 minuta.

Potrebno je da odete danas u zdravu hranu i nabavite ove sastojke:

1. Pšenične pahuljice
2. Urme
3. Orašasti plodovi – lešnici/bademi/orasi, a može i od svega po malo
4. Kakao i/ili kokos
5. Po želji voće (banane, jagode, nar... u zavisnosti od sezone)

Pre spavanja ove sastojke iseckajte i odložite u posudu, a ujutru samo prelijte vodom, promešajte i ostavite da se kuva.
Za pet minuta imaćete spreman topao i okrepljujuć doručak.

Ukoliko vas i samo seckanje i pripremanje obroka zamara, možete da kupite sličan i već pripremljen obrok sa ukusom čokolade, kokosa ili jagode, koji je potrebno samo da istresete u posudu, prelijete vodom i skuvate.

Izgleda da doručak ne oduzima tako puno vremena, zar ne?